4. 10. 2017

Se záští

Název: Se záští
Původní název: With Malice
Autor: Eileen Cook
Žánr: Psychlogický thriller
Počet stran: 256
Nakladatelství: Omega






Díky nakladatelství Omega se ke mně dostalo hned několik detektivek a thrillerů. Se záští je psychologický thriller, které mám ze všech thrillerů nejraději. Právě proto jsem se do téhle knihy pustila ze všech nejdříve. Nedokázala jsem odolat.

Jill byla s partou vrstevníku na výletu v Itálii. Všechno ze začátku vypadalo dobře, ale pak se něco šeredně pokazilo. Pokazilo se to tak moc, že se Jill po leteckém převozu probouzí v nemocnici s rodiči po boku. Už jen kvůli tomu Jill ví, že je něco špatně. Jenže netuší co. Nevzpomíná si. Dokonce ani netuší, že vůbec byla v Itálii. Šest týdnů jejího života je pryč, možná nenávratně.

Už ztráta paměti je hrozná věc, ale Jill se musí navíc vypořádat s nedůvěrou nejen veřejnosti, ale svých blízkých. Díky zvědavosti a touze po přátelích se Jill brzy dozvídá, že to nebyla jen obyčejná nehoda, možná, že to nebyla nehoda vůbec. Musí tak bojovat s nedůvěrou policistů a novinářů a nemá nejmenší způsob jak se obhájit. Pokud si ovšem nevzpomene.

Se záští se čte úplně úžasně! Když jsem se do ní pustila, myslela jsem, že přečtu pouze sto stran a nechám to na další den. Jenže kombinace příběhu a příjemného stylu psaní mě přesvědčila o tom, abych knihu dočetla až do konce.

Kniha je psaná v ich formě a jelikož se jedná o psychologický thriller, je podle mě nejlepší volba, aby svůj psychický stav sdělovala hrdinka sama, a ne prostřednictvím vypravěče. Ale děj není celý pouze z jejího pohledu. Skoro v každé druhé kapitole se objevují různě přepisy výslechů, dopisy a další písemnosti. Díky těmto kapitolám jsem si tedy udělala obrázek i o dalších událostech z jiného než Jillina pohledu. Kromě toho, že je to užitečné po dějové stránce, tak tyto písemnosti jakoby „zlehčují“ příběh a kniha se čte rychle.

Jill je zmatená. Neví, co si má myslet o své nehodě a pomalu si začíná myslet, že nezná ani sebe. Navíc její rodina, policie, právník, novináři ani běžní občané s k ní v tom lepším případě chovají podezřívavě a v tom horším na ni neskrytě útočí. Žije tedy ve strach z lidí i ze sebe samé. Ale hlavně s pocitem, že přišla o něco velmi důležitého.

Simone je mrcha. Tohle mi bylo jasný už při první zmínce o ní. Jedná se o holku, která potřebuje, aby na ni byla upřená veškerá pozornost a je jí naprosto jedno, co pro to musí udělat. Sice se tváří jako andílek, ale ve skrytu duše je to prohnaná a závistivá mrcha, které nikdy nestačí to, co má.

Myslím, že jsem ještě nečetla lepší psychologický thriller. Psychika hlavní postavy je v knize do detailu popsána včetně všech pochybností a bolesti. Přesně takhle by měl pravý psychologický thriller vypadat.

Nemůžu říct, že je bez chybičky, ani to, že se v knize nevyskytly žádné předvídatelné události, ale v porovnání se vším ostatním to špatné bledne. Hlavní cíl, zjistit, co se v Itálii stalo, se ve skutečnosti odhaluje až v poslední chvíli a konec je naprosto překvapivý a epický. A ačkoliv se mi celá kniha líbila, konec je nepřekonatelný.

Nemám jinou možnost, než vám Se záští doporučit. Nemyslím si, že by fanoušek psychologických knih ani thrillerů mohl být zklamaný. Eileen Cook dokázala, že svému řemeslu opravdu rozumí a já nechápu, jak je možné, že se jedná o první knihu, která u nás vyšla.

Rozhodně doufám, že se nejedná zároveň o poslední knihu, která byla přeložena do češtiny. Autorka napsala opravdu hodně knih nejrůznějších žánrů a každá z nich vypadá lákavě.

Můžu tedy jen doufat, že se v budoucnosti setkám s dalším jejím skvostem. Ale jelikož to může být i docela daleká budoucnost, věřím, že si do té doby stihnou Se záští znovu přečíst. Tohle je totiž ten druh příběhu, kde je jedno přečtení málo.

Za poskytnutí knihy Se záští k recenzi děkuji nakladatelství Omega.
Knihu můžete zakoupit na stránce nakladatelství nebo na stránce knihkupectví Knihy Dobrovský.


3 komentáře:

  1. Děkuji za doporučení pěkné knihy :) Docela mě zaujala :)

    OdpovědětVymazat
  2. Pěkná recenze. Thriller všeobecně moc nemusím a i když vypadá tato kniha lákavě, asi se do ní nepustí.

    OdpovědětVymazat
  3. Moc pěkná recenze :) Naknih jsem četla většinou pozitivní recenze, tak se na ni určitě chystám :)

    OdpovědětVymazat

Děkuji za krásný komentář :)