10. 10. 2017

Verum

Název: Verum
Původní název: Verum
Žánr: Young Adult
Počet stran: 264
Nakladatelství: CooBoo





Courtney Cole je bravurní spisovatelka, která se zabývá vážnými tématy. První díl její nové série, Nocte, mě opravdu dostal. Byla to velmi emocionální kniha a já jsem opravdu ráda, že jsem měla po ruce Verum a mohla se hned pustit do pokračování.

Po úžasném a překvapivém příběhu, který dovyprávěl první díl jsem rozhodně nečekala, že by mohla být kniha o něco horší. Byla jsem si jistá, že mi přinese úplně stejný srdceryvní a nečekaný zážitek. Ale trošičku jsem doufala, že bude aspoň více uzavřenější konec, protože třetí díl ještě nevyšel.

Calla Priceová zjistila, že její život poté, co měla její maminka autonehodu, nebyl takový, jak vypadal. Skutečnost se mísila s fantazií. Teď už ví, jak se některé věci udály, ale pořád nezná všechny odpovědi. Stále neúplně odděluje realitu od fantazie a myslí si, že začíná bláznit. Doufá, že pobyt v Anglii u její rodiny jí pomůže, aby získala nějaké odpovědi a zjistila, která verze událostí je skutečně pravdivá. Paradoxně se v Anglii všechny věci a Calliny pocity ještě více zamotají a odpovědi, které jsou na dosah ne a ne najít.

Netuším, jak to autorka udělala, ale Verum je dech beroucí čtení. Vypráví tragický příběh, ve kterém se hodně soustředí na psychickou stránku hlavní hrdinky, ale nějakým způsobem ho dokázala odlehčit. Ne úplně, ale dost na to, aby si čtenář nemusel po každé kapitole dávat desetiminutovou pauzu na to, aby příběh vstřebal. I přes vážné téma se čte kniha skutečně lehce. Navíc je to droga. V tomto případě jedna kapitola nestačí. Kniha čtenáře ponouká k tomu, aby se nezastavovali a četli jednu kapitolu za druhou.

Verum je vlastně náhled do myšlenek Cally Priceové. Jsou zde neskrytě zobrazeny všechny její problémy, její strach a touha po odpovědích. Právě tento pohled do její psychiky je podle mě v celé knize nejdůležitější. Nebýt toho, nebyla by tak skvělá. Většinou není klíčové, jestli je kniha vyprávěna v ich nebo er forma, ale k Verum ich forma patří.

Ve většině případů se dá říct, jestli je první díl lepší než druhý, ale tato série není tento případ. Verum je úplně stejně dobré jako Nocte. Jediné, v čem se liší je počet stran, ale podle toho se kvalita knihy určit opravdu nedá.

Verum na mě zapůsobilo. Stejně jako u Nocte jsem po dočtení nevěděla co se sebou. Jak už jsem řekla, je to opravdu hodně emocionální příběh, který dokáže zapůsobit. Callin život je něco nezapomenutelné. Některé knihy můžete dočíst, odložit a chvíli si na ně nevzpomenout, ale u Verum to nejde. Kniha se vám dostane pod kůži.

Zásluhu na tom má i konce. Vážně jsem doufala, že nenabídne nápovědu k dalším dramatickým zvratům, jenže se tak nestalo. Stačila jedna nedokončená věta, aby příběh, který vypadal jako dopovězený opět ožil. A díky tomu, že jsem se několikrát přesvědčila, že se nedá s jistotou určit, co v příběhu je skutečné a co smyšlené, moje zvědavost nabývá neskutečných rozměrů.

Pokud vím, má série ještě třetí díl a doplňkovou novelu, která časově patří mezi druhý a třetí díl. Vroucně doufám, že se obě knihy dočkají českého překladu a to co nejdříve. Nemyslím si, že bych se dokázala smířit s tím, že nikdy nepoznám konec tohoto příběhu. Na to je až moc chytlavý.


V případě, že jste četli Nocte, vám určitě nemusím říkat, abyste si přečetli druhý díl. Ale pokud jste ho ještě nečetli, udělejte to. A hned po tom se vrhněte na Verum. Nechce se mi totiž věřit, že je někdo, koho by mohla zklamat. Na to je to až moc dobrý příběh. Osobně nevidím jediný důvod, proč přečtení tohoto skvostu odkládat.

Za poskytnutí knihy k recenzi děkuji knihkupectví Martinus.

4 komentáře:

  1. Nocte nebylo špatné, ale nějak mě to až tak nepohltilo. Každopádně si druhý díl půjčím od kolegyně, až ho bude mít doma a zkusím o čem bude :-)

    OdpovědětVymazat
  2. Ještě jsem necetla první díl a abi nevím jestli se k němu dostanuy ale z recenze mám pocit, že bych si jej opravdu měla přečíst hned. Už jen, abych si sama mohla udělat obrazek co je skutečné a co ne.
    Moc hezká recenze.

    OdpovědětVymazat
  3. Moc pěkná recenze .) Mě se Nocte moc líbilo a tak mám radost, že nakonec vyšlo i Verum :)

    OdpovědětVymazat
  4. Priznávam, že patrím k tým, ktorí Nocte ešte nečítali, takže si knihu pripisujem na zoznam spolu s touto vydarenou dvojkou :-) Vďaka za odporúčanie :-)

    OdpovědětVymazat

Děkuji za krásný komentář :)